Jak dbać o pracowników bez generowania wysokich kosztów?

06.03.2020

Jak dbać o pracowników bez generowania wysokich kosztów?

Nie każdy pamięta, że pracownicy to najważniejszy element biznesu, na który trzeba zwracać szczególną uwagę. To oni często tworzą charakter firmy i stanowią pierwsze źródło kontaktu. Mogą być czymś co wyróżnia nas na tle konkurencji. Doceniony pracownik to często znaczące korzyści dla organizacji. Czy jednak każda firma może sobie pozwolić na skuteczne dbanie o pracowników, w ramach ograniczonych środków finansowych?

Zacznij od dobrej organizacji pracy.

Zastanawiasz się, jak zadbać o swoich pracowników? W pierwszej kolejności myślimy o podnoszeniu wynagrodzeń, premiach, aucie służbowym czy innych dodatkowych wymiernych. Mowa tu o benefitach np. pakietach medycznych, sportowych, kulturalnych. Rzadko kiedy zdajemy sobie sprawę z tego, że zadowolenie z pracy głównie zależy od tego, jak ją zorganizujemy. Kto z nas chciałby przychodzić do pracy, w której panuje wieczny chaos, nie ma wąskich zakresów odpowiedzialności, każdy może robić co chce i jak chce, bo nikt nie stworzył przynajmniej podstawowych procedur dla istniejących procesów? Dodatkowo narzędzia i systemy, jakie zapewnia pracodawca, posiadają liczne mankamenty techniczne. Takie warunki sprawiają, że wśród pracowników, szczególnie tych najbardziej zaangażowanych, rodzi się poczucie niezadowolenia, brak stabilizacji a nawet frustracja. W takich okolicznościach ciężko, nawet przy mnogości elementów motywacji materialnej, utrzymać wysokie zadowolenie pracowników.

Zapewnij poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji.

Warto zatem poświęcić swój czas, aby zastanowić się nad tym, czy praca w Twojej firmie jest dobrze zorganizowana. Nieważne czy zatrudniasz 3 osoby czy 300. Każdy pracownik powinien wiedzieć co i jak ma robić i że środki do wykonania tej pracy są zadowalające. Dobrze zorganizowane miejsce pracy zapewnia poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji, które są tak pożądane na rynku pracy.

Nagradzaj pochwałą na forum publicznym.

Każdy z nas, zarówno na polu zawodowym jak i prywatnym, lubi być chwalony i doceniony. Co więcej, jeśli w ramach pochwały zawodowej zrobimy to publicznie, na tle innych pracowników, pochwała nabiera jeszcze większej wartości. Musimy nadmienić, że zasada ta zdecydowanie nie obowiązuje w przypadku negatywnych opinii wobec pracownika. Krytyczna opinia wobec podwładnego wyrażona publicznie, owszem krótkoterminowo, może zmienić postępowanie na lepsze. W długiej perspektywie nie tylko demotywuje pracownika, ale także wywołuje nieuzasadniony strach wśród pozostałych.

Chwal nie tylko za największe projekty.

Słuszne jest chwalenie nie tylko za ogromne projekty, po ich pełnym ukończeniu, ale także za mniejsze. Doceniajmy za wartościowe zadania oraz projekty, które zostały wykonane częściowo, doceniając zrealizowane kroki motywujemy do szybszego zakończenia całości. Udzielając pochwały należy zrobić to w sposób właściwy. Konkretnie i czytelnie wskazać za co chwalimy, jakie efekty zostały uzyskane przez pracownika i co dokładnie zrobił. Musimy docenić ponadprzeciętne zaangażowanie. Dobrze zakomunikowana pochwała jest motywatorem do jeszcze wydajniejszej i bardziej kreatywnej pracy. Oczywiście nie należy nadużywać pochwał zarówno do zbyt dużej liczby pracowników jak i częstotliwości. Pochwały bardzo szybko stracą swoją rangę i stają się powszechnym zjawiskiem, na które nikt nie będzie zwracał uwagi. Pochwały można stosować wśród najbardziej zaangażowanych pracowników, którzy mogą stanowić wzór dla innych i być motywacją do lepszej pracy pozostałych.

Szukaj motywacji pozapłacowych.

Oczywiście poziom wynagrodzenia i premie jakie przyznaje pracodawca zawsze cieszą się niezwykłą popularnością wśród pracowników. Niekiedy jednak stały wzrost wynagrodzeń to droga do pogarszającej się sytuacji finansowej przedsiębiorstwa. W dalszej perspektywie będzie wpływało na warunki pracowników. Gdy myślimy o motywacji, warto skupić się na elementach pozapłacowych. Dobrym pomysłem są wszelkiego rodzaju benefity, które mają wpływ na zdrowie i jakość życia, w tym karty do klubów sportowych, pakiety medyczne, vouchery do SPA. Nie zawsze są to elementy, które muszą dużo kosztować. Jeśli nie możesz pokryć opłat w całości nawet dopłata do tego rodzaju benefitów spotka się z uznaniem pracowników. Zdrowy i zrelaksowany pracownik na pewno lepiej postrzega firmę, która mu to zapewnia. Sprawniej wykona powierzone mu obowiązki zawodowe i lepiej wpłynie na atmosferę w pracy.

Organizuj spotkania i imprezy integracyjne.

Ważnym aspektem budującym atmosferę zakładu, jest także organizowanie różnego rodzaju imprez i spotkań integracyjnych, w ramach których pracownicy mogą miło spędzać czas wolny, a także nawiązywać bliższe relacje ze sobą, tym samym budować zgrany zespól. Takie zabiegi również stanowią elementy motywacji, a nie wymagają dużych nakładów finansowych. Oczywiście wyjazd do luksusowego hotelu z basenem zawsze będzie atrakcyjniejszy od ośrodka wypoczynkowego nad jeziorem. Jeśli plan wyjazdu będzie ciekawy, nikt nie będzie miał czasu na zastanawianie się nad miejscem noclegu, wszyscy skupią się na atrakcjach jakie przygotowałeś i to je zapamiętają.

Motywuj długoterminowo.

Rozpatrując poszczególne aspekty w ramach dbania o pracowników ważne jest stworzenie pewnego stałego procesu, który będzie jasny dla wszystkich. Ważne aby pracownicy mieli poczucie stabilnej i długoterminowej motywacji oraz dbania przez pracodawcę. O ile częste i powszechne pochwały za wszystko nie są dobrą praktyką to świadomość pracowników, że w firmie można zostać docenionym jest już ważną informacją.

Pomyśl o benefitach.

To samo tyczy się działań płacowych jak i pozapłacowych w zakresie motywacji, które nie pozostają w świadomości jako dostępne, gdy się nie powtarzają. Jednorazowe wyjście integracyjne raz na 3 lata, nie sprawi, że ani pracownicy będą zgranym zespołem ani nie będą mieli poczucia, że firma takie wydarzenia organizuje. Lepiej w takiej sytuacji zorganizować mniejsze spotkania, być może do mniej prestiżowego miejsca, ale raz lub kilka razy do roku. W przypadku benefitów typu karty sportowe, pakiety medyczne, tu także znacznie lepiej sprawdzi się zasada z dopłatą roczną do karty pracownika, niż sponsorowanie w całości przez pracodawcę.

Podsumowanie.

Dbanie o pracowników nie zawsze oznacza ogromne i przede wszystkim stale rosnące nakłady finansowe. Dużo zależy od podejścia i mądrości firmy. Wiele elementów zależy od czynników, które nie wymagają kosztów pod stronie pracodawcy. Mogą być to znacznie mniejsze koszty niż nam się wydaje. Niezależnie od sytuacji finansowej firmy warto doceniać pracowników i skupiać się na ich potrzebach, inwestując w ten sposób w jednej z najcenniejszych zasobów jakie posiada.